26-09-10

Is er nog leven na een parlementsmandaat?

Een beetje tot mijn verbazing wordt hier en daar aandacht besteed aan het feit dat ik bij de komende verkiezingen geen kandidaat meer zal zijn voor Vlaams Belang en dus over drie jaar ook geen vernieuwing van mijn politiek mandaat nastreef. Ik heb dat inderdaad enkele dagen geleden (desgevraagd) aan Tom Cochez bevestigd.

Mij lijkt dat eigenlijk een evidentie.

Bij de verkiezingen van afgelopen juni was ik reeds geen kandidaat - nota bene voor het eerst sinds 1982 - een logisch gevolg van een bijzonder pijnlijke lijstvorming en van vele maanden fundamentele onenigheid tussen mezelf en de huidige "partijtop". Het zou mij bijzonder onkies voorkomen om eerst om zeer principiële redenen géén kandidaat te zijn en het dan later wél opnieuw te worden om de eigen parlementszetel veilig te stellen. Niet dus.

Voor alle duidelijkheid: ik ben lid van Vlaams Belang en ik blijf dat, net zoals ik dat was in de 17 jaren van de partijstichting in 1977 tot  juni 1994 toen ik voor het eerst parlementslid werd. Het is voor mij ondenkbaar om naar een andere partij te stappen. Het is echter ook ondenkbaar om te doen alsof mijn neus bloedt wanneer de zo noodzakelijke politieke slagkracht van het Vlaams-nationalisme wegdeemstert.

Ik ben heel erg dankbaar dat ik van mijn politieke passie lange tijd mijn beroep heb kunnen maken.

22:19 Gepost door Frank Vanhecke in Actualiteit | Permalink | Commentaren (19) |  Facebook |

Commentaren

Erevoorzitter,
zo kennen we u : altijd consequent, rechtdoor en eerlijk.
Juist zoals Karel Dillen.
U en ook Marie Rose, waren de enige reden dat ik de laatste jaren nog voor het
Vlaams Belang heb gestemd.
Ik zit nu wel met een probleem, daar ik een andere partij niet zie zitten.
Ongeldig stemmen is nu mijn enige optie.
Het ga u goed !
Vriendelijke groeten,
Bruver

Gepost door: Bruver | 27-09-10

Spijtig dat je het voor bekeken houdt, maar kan wel begrip opbrengen voor de situatie. Heb altijd respect gehad voor uw rechtlijnigheid en vastberadenheid. De partij verliest in ieder geval een zwaargewicht. Mvg.

Gepost door: Jan | 27-09-10

Beste Frank, Kameraad,

Door die beslissing te nemen bewijs je eens te meer dat je een groot man bent! Net daarom had Karel Dillen u uitgekozen, en daarom heb ik jaren op je gestemd. Wij Vlamingen verliezen hiermee een groot politicus. Maar het Vlaming-gevoel blijft dag na dag groeien en de leeuw is nog lang niet getemd!

Met Vlaamse Groet,

Houzee!

Gepost door: Joris | 27-09-10

Het ga u goed Frank,u had uw verdienste doch koos voor de "tegen partij".
Het is ook door u dat de partij wegdeemstert .
Broedermoord komt niemand ten goede,wat de media en de politieke tegenstander niet kon deden jullie nu zelf proficiat!
Dat had Karel Dillen zeker niet voor ogen toen hij u ooit aanstelde.
U hebt gekozen uw goed recht,laat nu de linkse boekskes zoals weleer links liggen.
Die vijf seconden bekendheid met tom cochez en den humo doen ook geen goed.
Ik heb de laatste europese verkiezingen niet voor u gestemd ,u stelde mij en velen diep teleur!
Vanwege een vlaams blokker in hart en nieren !

Gepost door: gaby depauw | 27-09-10

Zeer spijtig, erevoorzitter! Ongetwijfeld hebben beide kampen fouten gemaakt, maar dat de 'Antwerpse gemeenteraadsfractie' het eigen ego en - vooral - persoonlijk financiëel gewin liet primeren op de idealen vergeef ik hen nooit.

Het ga u goed, en laat u niet verontrusten door stupide commentaren als zou u voor "de tegenpartij" hebben gekozen. Militanten die door het rookgordijn kijken, beseffen maar al te goed wat er écht aan de hand was/is. De meeste van onze mensen - en daarmee bedoel ik niet de apparatsjiks in Brussel en Antwerpen - weten maar al te goed dat u een integer man bent.

In houwe trouwe,

Jos F.

Gepost door: Jos Fransen | 27-09-10

Wat stupide om op te merken dat het hem zou verontrusten!
Deze meneer gaat nu verder met zijn leven en slaat een andere weg in ,geen politiek meer .
Dus eindelijk ook geen over en het weer verwijten meer in de media.
Maar goed laten we geen slapende honden wakker maken,we zouden ze nog op gedachten brengen.
Spijtig maar helaas.
Het had zo mooi kunnen zijn,geen twee honden die vochten om een been want idd de derde ging ermee heen.
Als militant van het eerste uur keek ik ook door het rookgordijn en wat ik zag stond me belange niet aan .Maak nu geen heilige van de heer Vanhecke aub.

Gepost door: patrick | 27-09-10

Het jongste jaar zijn ietwat teveel bekwame idealisten het afgebold (bij de nationale mandatarissen zelfs kleppers als Karim Van Overmeire en Bruno Stevenheydens) om niet te zien dat er een probleem is met Dewinter en zijn entourage. Dat ook de zoon van de stichter openlijk de kant van Frank Vanhecke kiest, bewijst evenzeer dat het niet deze laatste is die van het rechte pad is afgeweken.

PS: de verhalen over financiele malversaties kwamen de jongste maanden wel heel nadrukkelijk naar voor, denk dat wij brave militanten onze 'pollen' mogen kussen dat we dáár (nog) niet het fijne van weten...

Vlaamse groet,

Walter

Gepost door: Walter G. | 27-09-10

een beetje hypocriet om de zakken nog wat te vullen in eu parlement en eerst guerilla te voeren tegen eigen partij en dan vast te stellen dat ze wegdeemstert...

ik was altijd pro vanhecke tot hij duidelijk niet meer rationeel te werk ging en hij compleet in de ban van morel was.

Gepost door: toon | 27-09-10

Me dunkt mijnheer Walter dat die zogenaamde idealisten die opgestapt zijn niet zo idealistisch waren dan u denkt.Deze personen met hun zekere kwaliteiten kunnen u zand in de ogen strooien maar mij zeer zeker niet.
Het gaat hen niet om zomaar andere wegen te bewandelen uit goedheid van hun hart in eer en geweten en voor vlaanderen en dit volk.
Neen het gaat om proper genoeg te zijn voor de volgende opstap naar de macht bvb via de nva of één of ander opgerichte beweging die opgeslokt gaat worden door deze of gene.
Politiek is uiteraard het uitdragen van idealen en men wil die realiseren maar toch niet tegen elke prijs!
Water in de wijn tot men enkel nog water over houd.Men gaat Koen dillen (een wandelend zuurtje en zo stijf als een hark) nu toch geen aanwinst noemen al is hij de zoon van,die capaciteiten mist hij ,marijke dillen is uit heel wat ander hout gesneden.Intern moet de strijd woeden en naar buiten toe één blok!Al dan geen geldelijke kwesties zijn volgens mij ferm bij de haren getrokken.Als "brave" militant lig ik daar niet van wakker er zijn wel andere katjes te geselen,Dewinter en Annemans voor mij nog steeds de gezichten en de voortrekkers van de partij .Gelukkig hebben we die nog.

Gepost door: patrick | 28-09-10

Ik ben het absoluut eens met Walter. En "geldelijke kwesties bij de haren getrokken"? Droom rustig verder!

Linda

Gepost door: Linda | 28-09-10

Hierbij gaan we weer een grote naam verliezen onze "Frank", iemand waar ik altijd naar opgekeken heb een groot voorbeeld, in de tijd een goede voorzitter van onze partij.
Ik vind het spijtig dat we zo iemand verliezen.
Ik heb en zal altijd respect voor onze "Frank" hebben.
Het ga je goed Frank.

Marina
Sint-Truiden

Gepost door: Herbots Marina | 28-09-10

Ieder moet het pad volgen dat hem het beste ligt.
Ik wens je veel succes op het jouwe.

Maar interviews weg geven aan degoutante figuren als Tom Cochez... niet slim.

Gepost door: Stijn | 28-09-10

Beste,
Spijtig te horen dat u stopt met uw politieke ambities,
we hebben hier altijd met veel plezier onze stem aan
je toevertrouwd! Ik ben echter wel van mening dat je
in het "programma" van het Vlaams Belang geloofd,
het niet uitmaakt naar wie je stem gaat. Je stemt in
de eerste plaats toch op de partij en dan op een
persoon, niet? Het is niet omdat we niet meer op u
kunnen stemmen dat we niet meer op het VB zullen
stemmen.

Bruver, Frank heeft altijd beweerd dat een partij niet
om één man mag draaien, als je nu ongeldig gaat
stemmen draait de partij dan niet rond Frank voor jou!

Bedankt Frank voor de toffe jaren die je ons gaf
bij het Vlaams Belang!

Gepost door: Peter | 28-09-10

Beste voorzitter,
Gisteren kon ik niet begrijpen dat je via Humo op de partij schoot. Vandaag heb ik gezien dat je enkel antwoord gaf op een concrete vraag. Ik begrijp de beweegreden. Je kunt inderdaad niet eervol enkel opkomen als het om het eigen zetelke gaat - logisch, maar ik zie er niet veel anderen je dat nadoen. Het ga je goed, we missen je.

Gepost door: Dieter | 28-09-10

Linda ,ik droom helemaal niet ik ben zelfs klaarwakker.Het is tijd om degenen die willen gaan vrij te laten en degenen die willen blijven te steunen.Het gaat idd niet zozeer om personen maar wel om een ideaal dat is gegoten in een partijprogamma. De ene of de andere ligt u wat meer of wat minder dat kan.Maar ik geef er allezins niet de brui aan ,opgeven is o zo gemakkelijk.

Gepost door: patrick | 28-09-10

Beste Peter,
ik begrijp goed wat u bedoelt, doch ik heb ook problemen met het huidige programma.
Ik ben een nationalist maar sociaal economisch denk ik socialistisch.
Ik heb een groot wantrouwen tegen een partij die geleid wordt door een havenbaron en mensen die
in haven-commitees zitten.
Een onafhankelijke partij kan men dit niet meer noemen.
Ook ik vind financieel gefoefel géén kleinigheid en Dewinter werkt al lang op mijn systeem.
Een partij die langs de ene kant zegt Doel te verdedigen en langs de andere kant mee heult
met diegenen die Doel afbreken, niet logisch.
Volgens mij de reden dat Bruno Stevenheydens, welke heus wel een idealist is, weg gegaan is.
Dus Walter, ik geef u groot gelijk.
In een dictatuur als China breekt men dorpen af tegen de wil van de inwoners, in Vlaanderen kan dit blijkbaar ook en
niet de eerste maal.

Frank Vanhecke was wegens zijn rechtlijnigheid en oprechtheid steeds een reden om nog op de partij te stemmen en
Marie Roos was een prettige en aangename vernieuwing. Een gemiste kans.

Een andere partij is voor mij geen optie daar ze allemaal lijden aan dé ziektes van deze tijd :
"Politieke correctheid" en "het ander volk eerst syndroom".

Enige optie voor mij is dus ongeldig stemmen.
Vriendelijke groeten
Bruver

Gepost door: Bruver | 29-09-10

Idealisten als Karim Van Overmeire die wachten tot hun pensioentje binnen is en dan het afbollen om hopelijk aan de vetpotten te kunnen zitten? Idealisten als Bruno Stevenheydens die de toenmalige voorzitter in zijn buro kwamen afdreigen omdat ze geen verkiesbare plaats kregen?

En vergelijk Karel niet met Koen. Dat is een verwijt voor de stichter! De dandy is in niets te vergelijken met zijn vader! Een even geldig argument voor het VB zou de houding van Marijke Dillen zijn.

Verder kunnen we hier natuurlijk nog een rondje politieke masturbatie organiseren: "o Frank, je hebt gelijk en al de rest is slecht!" Toch vreemd dat al die zogenaamd slechte zaken pas nu worden gezien. Toch vreemd dat die niet werden gezien toen je nog voorzitter was. Toch vreemd dat ze je ingefluisterd moeten worden. Maar iedereen gelooft natuurlijk wat hij wil. En in een fanclub is een kritische woord ver te zoeken.

Als dit al verschijnt, hoef je niet te antwoorden. Ook niet onder 200 verschillende pseudoniemen.

All is fair in love and war ... and in politics too. Or so it seems. De waarheid staat nooit aan een kant.

Gepost door: Stefan | 29-09-10

Juist Stefan, het is natuurlijk veel beter dat de partij zélf door bepaalde kopstukken als financiele melkkoe wordt gebruikt...

Maar, zowat het enige waar ik het in je commentaar mee eens ben: iedereen gelooft inderdaad wat hij/zij zelf wil!

Walter

Gepost door: Walter G. | 29-09-10

Walter. Ik ben geen fan van niemand, wat duidelijk niet van jou kan gezegd worden als ik dat hier zo allemaal lees. Wie de verhaaltjes van mevrouw Morel leest en eens kritisch tegen het licht houdt, moet zich toch enkele vragen stellen. Een complot tussen de Dewinter, de drukker, de Post, de bedelingsfirma, de secretarissen en de besturen van de afdelingen om FDW zijn zakken te vullen? En om het nog mooier te maken allemaal onder de neus van Frank én mevrouw Morel en de rest van het bestuur zonder dat die van iets op de hoogte waren. Dat is tenslotte wat je nodig hebt om te doen wat mevrouw Morel beweert dat er gebeurt. Hij is misschien goed, maar zo goed is hij nu ook weer niet.

Ik zie hier niets meer in dan een persoonlijke afrekening van mevrouw Morel met Dewinter. Frank wordt gebruikt als stok om de hond te slaan. Ik blijf ervan overtuigd dat als je Frank en Filip een dag zonder derden bij elkaar opsluit, ze terug als de beste vrienden buitenkomen. Maar blijkbaar hebben heel wat mensen er belang bij dat dit niet gebeurt.

Gepost door: Stefan | 01-10-10

De commentaren zijn gesloten.